Portugese hoffelijkheid

19 maart 2022 - Olhão, Portugal

Ik houd van hoffelijkheid, merk ik. In Portugal verbaas ik me er regelmatig over, zo maar, zo uit het niets, worden we er regelmatig

door verrast. We komen hier nu al een aantal jaren en ik heb nog niet één keer meegemaakt dat auto's bij een oversteekplaats niet stopten. Sterker nog, ze stoppen al voordat we de stoeprand bereikt hebben. Waar tref je dat?

Zou het komen omdat de mensen hier zo gedrild zijn te luisteren of hebben ze een natuurlijke galantheid?

Vandaag gingen we met de boot naar een eilandje hier tegenover. We hadden een van de oudere boten met een lage instap. Er zaten ongeveer 80 gasten aan boord. Bij het uitstappen stond een van de bootslui bij de lage instap iedereen te waarschuwen dat je moet bukken bij het uitstappen, omdat je anders je hersens stoot. Ik kan dat echt waarderen.

Gisteren dronken we koffie op ons vaste adres op het terras tussen de markthallen. Frans nam er een pastel de nata (roomgebakje) bij. Hij kiest elke dag of hij een ijsje wil of het traditionele gebakje. We betaalden voor 2 espresso, een café Americano en het roomgebakje € 5,30. Vandaag bestelden we hetzelfde voordat we de boot op gingen.

Ik ging afrekenen en de lieve ober zei: 'ik heb je gisteren een euro teveel in rekening gebracht per ongeluk. Het was geen € 5,30, maar € 4,30. Ik trek het nu van de rekening af'! Bijzonder, toch? De fooi was zo royaal dat het verlies weer gecompenseerd werd.

Vandaag vertrokken onze kennissen Henk en Wil vervroegd naar Nederland. Wil kon haast geen stap meer zetten, waardoor ze erg aan het appartement en de auto gekluisterd waren. Ze wilde hier niet in een ziekenhuis terecht komen. Henk ging de rekening van hun verblijf in het appartement betalen in het hotel. Ze deden niet moeilijk over de onbenutte dagen en ze hoefden alleen de nachten dat ze er waren te betalen. Daarnaast regelde het hotel begeleiding op het vliegveld en een rolstoel voor Wil. Ongevraagd! Top service!

Morgen is het 16 graden, regenachtig en bewolkt hier. Zouden ze daar ook wat op weten?

IMG_0250 (1)IMG_2111IMG_2104IMG_2099IMG_2051

1. Leonie Brok-Elfering:
    19 maart 2022
    Geweldig, zo'n ervaring. Dat moet goed voelen!
  2. Dinie Eerland-van Vliet:
    19 maart 2022
    Beste Marga en Frans wat een mooie hoffelijkheid. Het bestaat dus nog wel.
    Van Dinie hoorde ik, dat jullie dinsdag vervroegd terug komen. Wat jammer.
    In ieder geval een goede terugreis en welkom in Nederland. Donderdag hebben wij hier het Saraha zand gehad en gelukkig was het na 1 dag weg. Morgenochtend nog spelen en dan ga ik richting het hoge noorden. Alle goeds, Pieter.
  3. Ella:
    19 maart 2022
    Heel mooi Marga om jullie belevenissen vanaf hier te kunnen volgen!!
  4. José de Leeuw:
    20 maart 2022
    Leuk verslag weer!! Hoffelijkheid is altijd prettig en fijn dat jullie er door worden omringd! Geniet ervan! 🍀🥰
  5. Verhoef:
    20 maart 2022
    Hoffelijkheid is zeker een kenmerk van de Portugezen. Ik had bij een modezaak een nieuwe pantalon gekocht die korter gemaakt moest worden. Vermaakkosten €2.50,-. Bij ophalen van de pantalon ivm ons vervroegde vertrek kreeg ook zonder te vragen de vermaakkosten terug. Portugal is en blijft ons tweede vaderland.
  6. Marga:
    20 maart 2022
    Wij verblijven hier ook heel graag!
  7. Gera Soederhuizen:
    21 maart 2022
    Door jouw verhalen over Olhao en de Portugezen krijg ik veel zin om t.z.t. af te reizen naar deze bestemming.