Familietijd

20 maart 2022 - Olhão, Portugal

Het weekend is hier familietijd. Op vrijdag, eind van de middag, stroomt de boulevard vol met gezinnen en opa's en oma's. Ze gaan massaal wandelen langs de waterkant. Onderweg maken ze praatjes met vrienden en bekenden die ze tegenkomen. In Spanje heet dit pasear. Mijn Spaanse leraar vertelde destijds dat dit pasear vooral bedoeld is voor jongelui om gezien te worden en een vrijer op te doen. Hier in Portugal zie ik niet veel tieners passeio (Portugees voor slenteren), het zijn echt gezinnen.

De kinderen spelen volop in de nieuw aangelegde speeltuinen in het park langs de boulevard. Deze speelpaleizen zijn een succesnummer. Er is ook zo'n rek bij met klimtouwen en een jungle net. Je kunt wel zien waar de mensen vanaf stammen, want in houding en bewegingen is er niet veel verschil tussen apen en deze kinderen.

In de buurt van de speelplaatsen staat een beeld van een madonna met kind. Zij waakt over de gezinnen, vul ik in. Het kindje heeft een 'offerschaaltje' in de vorm van een boot op haar handen. Moeder en kind in gedachten met vader, die er dagelijks met de boot op uit trekt om de kost te verdienen met vissen. Olhao is beroemd om de vishallen, visserman zijn is het hoofdberoep denk ik zo.

Op het terras zien we een man lopen met een 'gouden schat'. Het is een kersverse vader die zijn pasgeboren kindje voor zich vasthoudt en koestert alsof het een schat is. Dat is het natuurlijk ook. Hij loopt met een bloedserieus gezicht rondjes op het terras met het huilende kindje, om het te sussen. Hij kust het regelmatig op het hoofdje. Zoveel liefde, zo'n geluk en trots!

Een eindje verderop staan de nieuwe ligbanken (ze liggen voor geen meter) waar echtparen en jongelui zich op neer gevleid hebben. Er zijn eenpersoons- en tweepersoons banken. Op de twee persoons is het gezellig kneuteren door de ouders met soms een kindje tussen hen in, of twee kroelende jongelingen. De eenpersoons banken zijn vooral ook tussen de middag bezet door lezende of met het mobieltje bezige mensen.

Vandaag is het zondag. Het waait met minstens windkracht 6. Ik vraag me af of er veel op de boulevard te zien is met dit weer.

Ongetwijfeld puilen de restaurants vanmiddag weer uit met families die genieten van elkaars gezelschap en de traditionele gerechten als cataplana of kokkels en andere schelpdieren eten.

IMG_0246 (1)

IMG_2042 (2)

IMG_1999IMG_2091IMG_2069IMG_2045 (1)IMG-2002

1. Leonie Brok-Elfering:
    20 maart 2022
    Niet wegwaaien dan. Plekje uit de wind zoeken. Mooi mensenverhaal! Dank je wel!
  2. Birgitta:
    20 maart 2022
    Wat een goed idee Marga. Zo kunnen we met jullie mee kijken. En je schrijft herl mooi, levendig. Liefs
  3. José de Leeuw:
    20 maart 2022
    Prachtige foto’s en leuk verhaal!!!
    Geniet van de zondag !!
  4. Helma:
    20 maart 2022
    Wat lezen je verhalen toch makkelijk weg. Heerlijk om te lezen hoe je alles ziet en ervaart.
    Helma
  5. Gera Soederhuizen:
    21 maart 2022
    De foto's bij je verslag maken het nog levendiger en trekt mij helemaal in je verhaal.
    Jammer dat het weer omgeslagen is en jullie niet kunnen genieten van een lekker zonnetje.