Markthallen in Olhao

15 maart 2022 - Olhão, Portugal

Olhao heeft centraal op de boulevard twee prachtige, historische markthallen. Ze hebben zelfs een website: Mercados de Olhao. Het is het hart van het dorp. Tussen en voor de gebouwen zijn kleine cafeetje,s met terrassen waar de lokale bevolking en wij een bica of café americana drinken voor of na het boodschappen doen. Er is altijd een gezellige bedrijvigheid.

In de ene hal staan talloze vissers met hun waar. Alles kersvers gevangen. Dat betekent ook dat er op maandag niet veel te doen is, want de meeste vissers zijn op zondag thuis bij hun familie. Ze eten veelal in de middag in een restaurant, want die puilen op zondag uit van gezinnen met kinderen. Naast burgers en toeristen komen de plaatselijke restauranthouders hier in de vishal hun vis inkopen. Dat merk je aan de waarderingen voor het eten van de restaurants, want ze liggen niet ver uiteen. Immers iedereen koopt dezelfde verse vis per dag. De bereiding zal het minieme verschil in recensies uitmaken, denk ik zo.

De tweede hal heeft fruit en groente,  en vlees en kaas. Fruit staat voorop, want dat is er in overvloed,. Groente wat minder. Dat zie je ook in de restaurants, want er wordt niet veel groente geserveerd bij de gerechten. Soms een wortel en een klein stronkje bimi. Een ensalada mixta is wel bijna overal te bestellen. Wij kennen maar één restaurant met speciale groente gerechten op de kaart: snijbonen met satésaus en gestoofde prei met amandelen. Heerlijk! We voegen het graag toe aan ons mediterrane dieet.

Vandaag kochten we aubergine, courgette, tomaten, knoflook, ui en snijbonen voor een groente schotel met kip, voor de keer dat we graag groente willen eten en thuis willen blijven.

Wat ontbijten we verrukkelijk met het vers fruit. Die sinasappels (!) , zo zacht, zoet en sappig. De kiwi's zijn groot en heerlijk, de appels stevig en de bananen stevig en zoet. Jammer dat we dat in NL niet zo kennen. Frans maakt altijd ons ontbijt met fruit, noten, havermout, yoghurt of kokosmelk. Hoe vaak hij niet vraagt 'waar heb je dit fruit gehaald, want het is droog en taai'. Het varieert waar het vandaan komt, het is altijd minder lekker dan hier. Ook weer een motief om hier vaker te verblijven.

Wat fijn is, is dat het hallen zijn. In de zomer redelijk koel en nu, vandaag regent het behoorlijk, kunnen we toch rustig onze boodschappen doen. Ik ben gek op markten en struin er graag op rond. Dat heb ik ook met kerken in het buitenland. Ik ga altijd wel een kaarsje opsteken. Helaas was de kerk hier dicht, maar we zagen wel weer de ooievaarsnesten op het dak!

Blij leven blijft hier zo simpel.

1. Verhoef:
    15 maart 2022
    Mooie foto’s Marga en voor ons natuurlijk heel kenbaar.
  2. Myra:
    15 maart 2022
    Klinkt zo aantrekkelijk. Enig idee waar hun fruit vandaan komt? Niet alles is uit eigen land denk ik. Leuk die foto’s.
  3. John:
    15 maart 2022
    Wat leuk om zo jullie verblijf mee te maken in Portugal
  4. Ella:
    16 maart 2022
    Geweldig Marga!!
    Ik hoor de geluiden, ik ruik de geuren, ik proef het sfeertje 🤩😋
  5. Leonie Brok-Elfering:
    18 maart 2022
    Dat ook van lezen het water al uit je mond kan lopen ...